måndag 5 december 2022

Dyrt att bli gammal.

En gång i tiden kunde man få viss hjälp av kommunen när en form av "handikappfordon" skulle anskaffas.. Men efter kontakter t.ex. med hjälpmedelscentralen som tog reda på att den förhoppningen var borta, var ett tag sedan man fick den hjälpen..
Behöver nu en typ permobil och eftersom det misslyckades med att få ner den i källaren(grannens permobil) så var den biten körd.. Så då var man tvungen att fixa ett permobilgarage.. Men det visade sig nästa var lika besvärligt som en månfärd.. Hittade ett garage ganska lätt i Halmstad men sedan tog det nästan stopp..
Ringde och ringde åkerier men inga nappade tills söndag kväll då ett av dem ringde och hade fått en resa förbi Halmstad och de frågade om jag vill hoppa på.. Naturligvis, ingen tvekan de skall försöka få med garaget idag men de hade tydligen mer resor dit så jag sa att ingen panik..
Så återstår det värsta, betalningarna.. En permobil, garage, frakt, el från balkongen, kanske något jag missat.. Räknar med en kostnad på runt 50 000 kr och där ryker en del besparingar. 😢
Har gjort mig av med min kära bil, där har jag sparat en hel del det har hjälpt vilket var tur nu när bränsle är svindyrt det räcker med att man får betala multum för att hålla magen nöjd. Men det medförda att det måste inskaffas ett annat färdmedel när man skall ut lite längre sträckor och en vanlig cykel börjar bli lite för avancerad..
Att bli gammal och få minskad rörlig förmåga är inte billigt då du i de mesta fallen får stå för en kostnad själv allt från hem/städ hjälp till sociala hjälpmedel som att kunna röra sig någorlunda ute.. Menjag skall inte klaga ännu kan jag röra på mig en del men man måste se om "stugan" medan man kan..
Så en permobil måste anskaffas och till den ett garage då hissen ner till källaren var för liten så som sagt till en ansenlig kostnad..
Internet.

Inga kommentarer:

Slut.

 Ledsen, men på grund av dålig ork kommer bloggen upphöra, i alla fall under en period.