torsdag 30 november 2017

Centrumfrågan igen.

Vet inte hur många inlägg denna blogg gjort om vårt kära centrum men de är åtskilliga..
Nu läste jag att man har bekymmer igen och hade något slags möte, inbjudna var fastighetsägare, köpmän, arkitekter och Tillväxt Lidköping.. Där enligt min mening fastighetsägare och butiksägare har den tyngsta stenen att dra..
Man kan inte kräva någon hjälp från kommunen annat än att man håller centrum attraktivt, annars bollar man med skattepengar och åsidosätter alla de hundratals som har arbete i handelsområdena.. Centrum skall existera på samma villkor och får sköta sin marknad och mångfald av olika butiker..
Man kan undra hur fastighetsägare tänker när man "mosar" in restauranger och kaféer i snart varje gathörn i centrum.. Sedan 2012 har antalet restauranger och kaféer i Lidköpings centrum ökat från 26 till 38. Den snabbaste utvecklingen har skett under 2016 med nio stycken, enligt Fastighetsägarnas presentation.. Man försöker påskina att detta innehåller osäkra faktorer!!
Är det sådana faktorer att eventuellt en restaurang kommer där Jysk låg? Kommer AB Bostäder att godkänna ett matställe där Cervera låg? Här har man ett ansvar både för centrum och till sig själva.. Ingen tjänar väl på om man får bygga om lokalen efter några år igen för ny verksamhet..
Tillväxt Lidköping är inte allena till för centrum vilket jag hoppas de förstår.. Jag älskar vårt centrum och är ofta där, men många saker jag vill köpa finns inte där.. Och man kan t.ex. inte köpa livsmedel bara av den anledningen att det finns en butik där..Den enda butik jag tvingas fram till centrum för är den statliga butiken och i alkoholhysterins Sverige lär väl inte staten öppna en till i stan. Kanske en butik som bara sålde öl och vin vore perfekt moder Svea......

Inga kommentarer:

Kafé i sjukhuset.

  Nu har sjukhuset i Lidköping ett öppet kafé igen.. Heder åt den som skakar liv i skelettet det måste väl lysa ordentligt i ögonen på de me...