tisdag 28 november 2017

Bedragarnas marknad.

Några telefonsamtal i bedrägligt syfte har jag inte vad jag vet fått, men en jäkla massa e-post.. De som ringer är de där jag varit kund tidigare och kommer med "fantastiska" erbjudanden, irriterande men inte bedrägligt..
Annars så ökar dessa bedrägliga telefonsamtal kraftigt enligt en undersökning.. Detta samtal kan komma i många skepnader.. Du blir lurad att teckna abonnemang eller köpa varor som du aldrig får. Det kan också vara så att du ringer upp på ett missat samtal och när du kommer fram får du betala en hög avgift..
Att utge sig komma från någon myndighet eller bank och be om uppgifter som man kan använda i bedrägligt syfte har lyckats ibland.. Många av de här samtalen kommer från USA, Somalia, England och Indien och det rör sig om stora belopp ute i världen..
Enligt en ny Sifo-undersökning har en av tio svenskar blivit av med pengar i samband med bluffsamtal.. Är inte summorna stora kanske man inte ens tänker på det och det kan dras en gång till..
Försöker att vara skärpt, men det finns inga garantier.. Själv handlar jag nästa aldrig via nätet men någonstans i cyberspace rullar väl mitt konto runt också, men i mindre utsträckning antar jag..

Inga kommentarer:

Kafé i sjukhuset.

  Nu har sjukhuset i Lidköping ett öppet kafé igen.. Heder åt den som skakar liv i skelettet det måste väl lysa ordentligt i ögonen på de me...