måndag 27 november 2017

Legionella.

En åkomma jag fruktar mycket och näst efter Rabies jag är mest rädd för är legionellainfektion som kan bli livshotande.. Själv bor jag hos AB Bostäder och varmvattnet vi har och känns som om det vore i ordning för det är bra varmt..
Risken för tillväxt av legionellabakterier i ett tappvattensystem kan minskas genom att vattentemperaturen hålls vid minst 60 °C i varmvattenberedaren och minst 50 °C vid tappstället, enligt Boverkets regler.. Dessutom bör ledningssystemen vara konstruerade så att stillastående vatten undviks och bakterietillväxt försvåras. Vilket jag tror de flesta hyresvärdar är medvetna om, för ingen vill drabbas av detta med den uppmärksamhet som följer..
Sjukdomen kan behandlas med antibiotika. Det finns inte något vaccin mot sjukdomen.. Och det vet vi hur det kan strula med antibiotika.. Problem med resistenta baciller/bakterier mot antibiotika är känt.. Hur det är med legionellainfektion vet jag inte..

Folkhälsomyndigheten..

Inga kommentarer:

Kafé i sjukhuset.

  Nu har sjukhuset i Lidköping ett öppet kafé igen.. Heder åt den som skakar liv i skelettet det måste väl lysa ordentligt i ögonen på de me...