tisdag 28 november 2017

Årets Landsbygdskommun

blev tydligen Lidköping..
Man skriver: "Lidköpings kommun satsar på att utveckla viktig service på landsbygden: lanthandlare, skolor och kollektivtrafik. Kommunen har ett helhetstänk som utgår från att utvecklingen ska vara ekologiskt, socialt och ekonomiskt hållbart. Framförallt involveras det lokala föreningslivet i kommunens planering och det finns ett strukturerat samarbete med landsbygdsutvecklaren."
Jaha.. Hela Sverige ska leva står bakom utmärkelsen och skriver de så då måste det väl vara sant.. Lite över min överblickbara horisont detta, men i det stora hela kan jag påstå att det för det mesta har sina fördelar att bo i Lidköping..
Det finns alltid detaljer att irritera sig på men det skall det finnas det hör liksom till, just nu irriterar jag mig på den enorma trögheten när det gäller ett nytt badhus.. Efter många år så pratas det fortfarande, nu är nivå starka visioner från både de politiska lägren, men att klä skott????

Bara en reflektion när jag läst motiveringen, var har man utvecklat lanthandeln? Har läst om en Skattegårns lanthandel... För gårdsbutiker är väl ingen lanthandel, inte som jag upplevde från den tiden det fanns några stycken, även om de varit utdöende under lång tid.

Inga kommentarer:

Kafé i sjukhuset.

  Nu har sjukhuset i Lidköping ett öppet kafé igen.. Heder åt den som skakar liv i skelettet det måste väl lysa ordentligt i ögonen på de me...