fredag 11 mars 2016

Sjölunda.

En del förmodas ske vad gäller boende väster om staden. Bortanför Stenhammar, ett Stenhammar där kanske Lidens handelsträdgård kommer att lämna för nytt område i närheten där Biltema skall ligga. Och lämnar Liden kan det betyda hus på det området..
Det kan bli 50–60 villor vid Sjölundavägen.. Och bygglov har givits för en skola i Sjölunda. I Sjölunda finns redan en förskola, där vad jag förstod även denna nya lågstadieskola kommer att byggas.. En utveckling mot Kållandsöhållet alltså. Passa er efter "brona" så ni inte blir uppslukade..
Och vem har inte varit och besökt huset i Sjölunda där semesterbyn finns och café. En gång på stenåldern var jag med mor där och såg Zarah Leander uppträda på balkongen..

Men på tal om utveckling sökte jag lite i bloggen om "Sjölunda" och fann då följande från 4-juni 2010:
Nu växer planerna fram på en trädgårdsstad i Sjölunda Lidköping. Längs en allé från Sjölundaviken byggs 100 radhus och nästan lika många villor.
Enligt NLT så kommer det byggas Parhus längs en allé. De kommer att ligga med ingång direkt från allén och en trädgård på baksidan av husen. Runt omkring byggs villor. Det är tänkt att bli en tät bebyggelse med grönska och trädgård som tema.
Mitt i området finns en lekpark med mycket grönska och dessutom en stor gräsplan planerad. Det finns tennisplaner, bollplan och idrottshall. Dessutom förskola och låg- och mellanstadieskola.
Det blir Lidköpings nästa stora bostadsområde och kommunen räknar med att kunna börja sälja tomter om 1,5-2 år.

Vet inte hur mycket av detta som är igång! Har tyvärr noll koll.. En bit från centrala Lidköping men naturskönt, sommartid i alla fall..
Men oavsett så varje sommar cyklar jag en eller flera gånger till Sjölunda för att fika och strosa omkring lite. Fikar gör jag i huset över vars Zarah Leanders ande vilar. Och till årstiden jag längtar efter.

Inga kommentarer:

Kafé i sjukhuset.

  Nu har sjukhuset i Lidköping ett öppet kafé igen.. Heder åt den som skakar liv i skelettet det måste väl lysa ordentligt i ögonen på de me...