måndag 14 mars 2016

Grus på cykelvägar.

Det har klagats på en del håll i Sverige att gruset orsakar punktering på cyklar..
Vänersborgs kommun använder kubiserat grus på gång- och cykelvägar vid halkbekämpning. Något måste blivit galet vid processen skriver en artikelförfattare i ttela, han fortsätter.
"Den slutsats jag dragit är att gruset som använts på en del av kommunernas cykel- och gångbanor helt enkelt har sämre kvalité än vanligt"..
"Vore det inte bra om man undersökte detta och åtgärdade problemet, i stället för att bara påstå att allt är bra och att man själv inte har något problem".

Uppsala tidning skriver: "Uppsala vill bli landets ledande cykelstad. Men kommunen fortsätter att sanda vägarna med sylvass kross som förstör däcken och orsakar punktering.
– Det är som att cykla på glasbitar, säger Mikael Södergren, ägare till Fålhagen Cykel.

Har för mig ha läst att Lidköpings kommun har skrivit att man använder ett "rundare" grus som inte skall vara så aggressivt mot däcken men kan inte hitta den informationen. Men jag cyklar mycket och inte haft så många punkteringar så det kanske är ett gott tecken.. Har för mig att denna vecka skall kommunen börja "sopa" upp gruset som finns på cykelleder och på vägar.
Då kan jag fortsätta att ta ut min pärla utan att behöva svära över punktering, på grund av grus i alla fall.

Inga kommentarer:

Kafé i sjukhuset.

  Nu har sjukhuset i Lidköping ett öppet kafé igen.. Heder åt den som skakar liv i skelettet det måste väl lysa ordentligt i ögonen på de me...