torsdag 11 februari 2016

Nöjda kunder på Västtrafik!

Västtrafik har nöjdare kunder än tidigare, visar två undersökningar. Men även om missnöjet sjunkit något är klagomålen fortsatt många kring störningsinformation för tåg.
Det är ovan spåren det, men spåret och dess omgivning ansvarar Trafikverket för och de har mycket lite intresse för Kinnekullebanan för att inte säga obefintligt intresse.. Och för att slippa undan ansvar för underhåll gör man det som många fruktar är ett led i nedläggning.. Hastigheten på Kinnekullebanan stryps – till många pendlares missnöje. ... den högsta tillåtna hastigheten skulle sänkas med 20 kilometer i timmen.
Och verkstaden för tåg som skulle byggas i Lidköping verkar gå trögt, men å andra sidan går nästan allt byggande i denna stad trögt. Önskemålet från kommunen om elektrifieringen av banan från Lidköping till Håkantorp kan man se i stjärnorna efter. Trafikverket behöver de pengarna till stambanan som är viktigare än all annan järnvägstrafik. Då får kommunen som med vägbyggen hosta upp kulor själva.
Västtrafik ger SJ AB utökat förtroende inom regionaltågstrafiken. Från och med den 19 juni 2016 kommer SJ köra tågen på Kinnekullebanan. Avtalet sträcker sig över 8,5 år med möjlighet till tre års förlängning. Det totala värdet beräknas till närmare 510 miljoner SEK över den åttaåriga avtalstiden.. Vad nu det innebär, skall SJ ta över tågen i snigelfart? Ni lär inte få så mycket folk med Trafikverkets service på denna lokaljärnväg. Och 510 miljoner lär vara överreklamerat..
Nu är det väl Arriva som kör tills SJ tar över, om det blir början till något bättre underhåll av denna järnväg är väl mycket tveksamt, näst intill ett under om så skulle ske. Kanske man kan spänna för hästar på Kinnekulletåget.

Inga kommentarer:

Kavrg-brist.

  Kvarghyllorna ekar tomma i flera matvarubutiker i Lidköping.. Ingen hade räknat med en sådan stor efterfrågan på just kvarg  – Det är bris...