måndag 22 februari 2016

Folkräkning SCB 2015.

Då har vi fått reda på hur mycket kommunerna har vuxit eller inte och Lidköping har väl klarat sig rätt bra. Skövde som väntat ökat mer men även Falköping 421 respektive 326. Lidköping ökade med 248... Invandringen slår olika i statistiken och kommuner med stor invandring kan raka i höjden ett år på grund av det.. jag vet inte om de många asylsökande som kommit är med i statistiken, ser man till vissa kommuner verkar det inte så..

Kollar vi till kommunerna i Skaraborg och folkmängden där så ser vi:
Stad---Folkmängd--ökning.
Skövde.... 53 555...421+
Lidköping 39 009..248+
Falköping 32 511...326+
Mariestad 24 043..122+
Skara....... 18 711.....36-
Vara........ 15 661.....65+
Götene.... 13 160.....80+
Tidaholm. 12 669... 52+
Tibro........ 10 980..116+
Hjo............ 8 983....98+
Karlsborg... 6 764...22-
Grästorp.... 5 644---14+
Gullspång... 5 229--11-
Hela Västra Götaland har 1 648 682 invånare varav Göteborg står för dryga 500 000.

I Skaraborg som sagt så ökar Skövde mest och Lidköping kommer inte tvåa utan det gör Falköping som ökar med 78 fler än Lidköping.. Bara undrar hur tusan får dess 248 som i Lidköping tag i bostad? Någonstans måste det tydligen finnas i alla fall.
Inte lär hellre Lidköping nå 45 000 till 2030 med denna ökning per år. Snarare till 2040...

Uppdaterat.
Vad jag nu fått mig meddelat är att bara de som är folkbokförda i en kommun räknas och det blir man om man får uppehållstillstånd.. Hoppas detta är riktig information. Det är Skatteverket som registrerar.

4 kommentarer:

Anders Millqvist sa...

Om jag inte har helt fel var de den stora ökningen invandring/flyktingar. Längst ut till höger fanns det ett netto och där såg det annorlunda ut.

/Mille

Leif Johansson. sa...

Möjligt, men vad jag förstod så fick t.ex. Lidköping 248 i positiv inflyttning.
Eftersom man skriver att vi är nu dryga 39 000. Det som jag tyckte var knepigt att Göten bara ökade med ca 80 människor med den massiva inflyttningen av människor till Lundsbrunn. Runt 870 skrev man vilket jag inte vet om det blev, men mer än 80 antar jag.
Hälsningar Leif.

Anders Millqvist sa...

Du har rätt i att siffrorna inte stämmer så tillvida. Jag tänkte närmast på Skövde,Falköping och Lidköping när invandring/flyktingar försvann.
Sedan lägger jag ingen värdering i det på något sätt och bryr mig inte särskilt mycket om vi växer långsammare som kommun heller :-)
Du gör intressanta iakttagelser däremot och jag finner nöje i att läsa din blogg

/Mille

Leif Johansson. sa...

Tack för det.
Som pensionerad byggnadsarbetare har man den yrkesskadan att man ser produktion av nybyggda/renoverade hus som utveckling, annars är det en "död" stad och det är av ondo.. Så expansion av inflyttade har väl en betydelse där förmodar jag.. Men att vi skall uppnå ett visst antal inom en viss tid bryr jag mig inte om.
Ha en bra dag. Leif.

Kavrg-brist.

  Kvarghyllorna ekar tomma i flera matvarubutiker i Lidköping.. Ingen hade räknat med en sådan stor efterfrågan på just kvarg  – Det är bris...