måndag 22 februari 2016

Mycket unga tagna av polis.

Ibland undrar man vilka förutsättningar vissa barn har, hur de börjar sina liv och kan de bryta det negativa. Allt beror på omgivningen, föräldrar, kompisar och klarar inte de av det så får samhället försöka.. Men också hur motiverade pojkarna själva är.. Tyvärr hamnar en del helt utanför och får ett hårt liv..

Vad som fick mig att fundera var när jag läste om unga pojkar i Skara och Lidköping där den yngste bara var sju år.. Där finns olika uppgifter, en uppgift säger född 2000 en annan säger 2009...
I Skara såg vittnen hur några bröt sig in i husbilar, det visade sig att när polis tillkallades och tog hand om dem, att de bara var tio år.. De överlämnades till sina föräldrar..

Pojken på sju år om han var det togs om hand av polis sedan han och hans kompis stulit en moped i centrala Lidköping, de hanns ikapp i Filsbäck och en pojke född 2001 körde, med "sjuåringen" som passagerare.. Vi kan också läsa om två åttaåringar i Lidköping som försökte bryta sig in i en husbil, de togs om hand av polis och kördes hem.
Straffbarhetsåldern är i Sverige är 15 år så pojken född 2001 kan få någon form av rättslig påföljd. Om inte det, kan det påverka "Lämplighetsintyget" om han skall ansöka om något slags körkort. Om den andre skulle vara född 2000 ligger han också i zonen för rättslig påföljd.
Får ändå tro att det faller under ungdomligt oförstånd, det är trots allt inga större brott, men det måste stoppas i tid.
Har själv kört moped inte stulen men ett år innan jag fyllde femton och blev tagen av polis.. Det var en vänlig polis som gav mig en muntlig varning, vilket gjorde att jag ställde moppen de få månaderna jag då hade kvar till femton. Förutom några parkerings och fortkörningsböter har det gått bra.

Inga kommentarer:

Kavrg-brist.

  Kvarghyllorna ekar tomma i flera matvarubutiker i Lidköping.. Ingen hade räknat med en sådan stor efterfrågan på just kvarg  – Det är bris...