fredag 26 februari 2016

Storskalighet skall det vara.

Det mesta i vårt samhälle idag bygger på storskalighet inte minst staten är inne på den linjen när man lägger ner eller försämrar servicen för medborgarna inte sällan med argumenten att de är för små.. Istället hänvisar man då nästan uteslutande till internet.. Kolla på Försäkringskassan och Pensionsmyndighetens försämrade service i stan. En kommun med nästan 40 000 invånare och många mer i närområdet kan inte få fullgod service.

Kolla järnvägen i vår region, Kinnekullebanan, där är man inne på samma linje.. För lite trafikerad att satsa på och då skall den bort.. Varför behöver vi staten? Vi uppmanas ändå att betala för mycket av statens utgifter t.ex. vägbyggen och säkert vill man att vi skall upprusta Kinnekullebanan också..
Läste med bedrövelse i NLT idag att Liberalen Pär Johnssons Lidköping uttalande att "Går det inte att lösa på annat sätt så får vi lösa detta själva".. Som att flyga in stekta sparvar i Trafikverkets nedläggningsivrares munnar. Troligtvis precis det man vill, vi skattebetalare kring banan skall bekosta kalaset.. Vi kanske skall bli en autonom region!!!

Nu läste jag att en utredning av det kritiserade konsultföretaget PWC att även de "överraskande" kommit fram till att storskalighet i skolvärlden är att föredra, det som man sedan länge har i sjukvården.. OECD-rapporten som presenterades under World Education Forum(2015) där låg Sverige på plats 35 av 75 undersökta.. Tror man att mer storskalighet förbättrar den platsen?
Som skäl anger man ekonomiska och kvalitetsmässiga skäl.. En skola som varit hotad är Katedralskolan i Skara men politikerna där säger att "håll tassarna borta från Katedralskolan", den är vår kommuns skola och ingen skall köra över oss där.. Väl talat. Bussning tycks vara melodin på andra platser..

Tyvärr är väl risken att vi blir överkörda på alla fronter inte minst i Skaraborg där inte ens den hysteriska flytten till Skövde från myndigheter räcker i längden.. Nästa till rakning, sjöfarten..
Regering vill satsa på sjöfarten säger man och även insjöfarten.. Blir det samma som man lovade satsa på järnvägen så är det inte mycket att hoppas på.. Snart får vi reda på om den satsningen är värd något när den nya Göta älv bron skall byggas, där Göteborgs stad agerar som det redan är klart med en lågbro som stoppar vissa fartyg att vänta på broöppning som styrs efter tider hur mycket biltrafik det är över bron.. Tyvärr ett inlägg i ett negativt tecken, visa mig gärna fel.

Inga kommentarer:

Kavrg-brist.

  Kvarghyllorna ekar tomma i flera matvarubutiker i Lidköping.. Ingen hade räknat med en sådan stor efterfrågan på just kvarg  – Det är bris...