tisdag 10 juli 2018

Köp av kläder.

Läste om en undersökning i SVT om våra klädvanor och det var inte mycket jag kunde se stämma in på mig..
Där angavs att en stor del av svenskarna köper kläder som de inte behöver. Paltorna blir hängande oanvända i garderoben.. Ja det är väl några stycken plagg som hänger där men inte på grund av onödigt handlande utan att antingen är de utslitna(gamla)eller så har omfånget förändrats..
Mycket av den onödiga konsumtionen står kvinnor för, skrivs det.. Det kan jag förstå för när man kollar i klädbutiker så är det till stor övervägande del där kvinnor..
Drygt en tredjedel av alla svenskar, 36 procent, köper varje halvår eller oftare kläder och skor som de inte behöver, enligt en färsk undersökning från Kantar Sifo.. I år har jag köpt ett par jeans och två t-shirts men de har jag verkligen behövt..
För bara kvinnor är samma siffra 52 procent.. Nära var tredje yngre kvinna – mellan 18 och 29 år – anser att de handlar onödiga plagg så ofta som varannan månad. Det är en betydande skillnad mot män i samma ålder där knappt var tionde, sju procent, säger sig följa detta mönster. Var fjärde svensk använder sällan eller aldrig hälften av sin garderob..
Använder nästan bara ett plagg vad gäller byxor, mina jeans, tröjor och liknande blir det en del av beroende också på väderleken.. Så min garderob innehåller mycket mer än kläder.. Några oanvända kläder som passar finns det inte..

Källa SVT.

Inga kommentarer:

Framtiden med pension

Läser en del åsikter om pensionen att vi skall göra si eller så.. Klarar du av det så det viktigaste är att arbeta ett helt arbetsliv och ...