fredag 10 februari 2017

När det regnar manna!

Vi kan väl med all vilja i världen inte påstå att Kinnekullebanan har varit den järnväg som staten och dess lakejer på något sätt satsat på, mer än det absolut nödvändigaste.. Då har man t.ex. istället tagit till åtgärder som sänkt hastighet och ersättning av bussar vid behov.. Att det skulle bli en bättring för denna bana kan lokalpolitiker tro på.. Bygge av tågverkstad till trots..

Om man ser till kostnaden för att byta rälsen på hela Kinnekullebanan på 900 miljoner kronor, då förstår man hur lite intresse det kommer att vara från statliga lakejer att satsa på Kinnekullebanan.. Och lägg sedan till en elektrifiering då är möjligheterna nära noll..
Regionen hoppas på att få ta del av de pengar som regeringen vill avsätta för upprustning av järnvägar.. Men regionen har flera hänsyn att ta och frågan är om Kinnekullebanan har så hög prioritet..
Om man tänker att regeringen har höjt anslagen till drift och underhåll av järnvägen i Sverige med 47 procent i pengar totalt 125 miljarder så är det mycket pengar..
Men vad kommer att bli över när de stora pengaslukande järnvägarna fått sitt, tja, inte lär det bli mer än korvören.. Så Kinnekullebanan kommer väl att rulla på, men om det blir en uppgradering av märkbara mått det vet i tusan.. Vi här i utkanten får se när man åderlåter Vänern och vår järnväg, hur än lokalpolitiker låter som om de ligger i..
Nej pessimist som man är angående vår sjöfart och järnvägstrafik så jämfört med de stora så ser satsningen på vår järnväg ut som nedan..
Arkivbild.

Inga kommentarer: