tisdag 17 januari 2017

Förlust blir vinst.

Det är mycket på ett järnspett och det är mycket om Vänern och infrastrukturen.. Vi läser om lågbron i Göteborg där politikerna ger blanka fan i Vänern utan kör sitt race trots många protester.. Men klart får man dömande instanser på sin sida behöver man inte bry sig..
Trafikverket har nu även fått sjöfarten på sitt bord.. Nya slussar i Göta älv skulle innebära en samhällsekonomisk vinst - och inte förlust - som Trafikverkets tidigare beräkningar visat. Från att ha skrivit från verkets sida att varje investerad krona på nya slussar i Göta älv, skulle innebära en förlust med 40 öre.. Har man nu genom ändrat räknesätt funnit en samhällsvinst, se där.. Men någon påverkan på lågbron gör det inte, den kommer säkert att byggas..

Nu har en grupp arkitekter under flera år och andra kunniga i trafikfrågor ifrågasatt "Västlänken".. Den drabbar mest Göteborg och då kommer det grupper som "Stoppa Västlänken".. Kunde inte kommunerna runt Vänern gå ut med "Stoppa lågbron? Men de var för fega lite spridda protester och undrar om inte Lidköpings kommun hörde till de fegaste trots att Thuntank finns här..
Men både lågbron och Västlänken lär få klartecken, det har gått för mycket prestige i saken sedan Göteborgs politiker från samma block har suttit på de styrande stolarna(som Lidköping)och då kliar man gärna varandras ryggar, som inte minst framkommit i Uppdrag granskning..

Inga kommentarer: