tisdag 31 januari 2017

Den ljuva skoltid.

Vi träffas några stycken som gick i skolan tillsammans på 1950-talet och vilka minnen som kommer fram..
Har ett foto från den tiden som jag kollade på och kom kanske på vad hälften hette då.. Tjejerna kan ha bytt efternamn.. Min första lärarinna hette Anna Wetteryd, om jag stavat efternamnet rätt..
Men kom att tänka på att jag hört om Kommunarkivet där det skulle finnas bevarade listor på klasser från den tiden.. Detta är för något år sedan men antar det finns även idag.. Där kan du beställa betyg från grundskola och gymnasium samt se vilka som gick i den klassen du söker.. Då var det öppet på förmiddagen och man ville helst att man skulle beställa tid på telefon: 0510-77 03 52.. Då har de de böckerna framme när du kommer..
Tog med mig papper och penna för att anteckna och jag fick tag i det jag sökte, frågade inte om det fanns kopieringsmöjligheter.. Men nu har jag de flesta namnen nu fodras det bara att man får tummen ur och går vidare, men så har man också släktforskningen vid sidan av och den är tidsödande.. Så måste man ju fika med kompisar också...

Kommunarkivet har handlingar från 1860-talet och framåt. Handlingarna kommer från Lidköping och de kommuner runtom som med tiden har blivit en del av Lidköpings kommun.. Du kan beställa betyg från grundskola och gymnasium.. Inte var man någon Einstein precis, men jag klarade mig uppåt i skolsystemet i alla fall utan "Tre år i varje klass" :)

Inga kommentarer:

Blockad.

 Nu när det övertidsblockad för vårdpersonal och naturligtvis får Lidköpings sjukhus i vanlig ordning dra det kortaste strået då avdelningar...