söndag 27 november 2016

Frukt.

Tycker mycket om frukt och det jag äter mest är nog Kiwi frukten. Får visserligen gröpa ur den med sked, men det är inga större problem.. Tittar man på fruktavdelningarna ute i butikerna här i stan så finns det väl ingen direkt dålig, inte hos dem jag handlar i alla fall.. Men däremot är det ibland stor skillnad på kvalitén på själva frukten..
Kiwin som jag handlar mest kan också vara olika från mycket hård till bra i konsistensen så den går lätt att ta ur.. Äpplen och apelsiner blir det mer sällan några gånger då och då.. Bananer-päron lite mer..
Men det som enligt mig kan skilja mest på vad gäller kvalité är citrusfrukter.. Vågar inte köpa för mycket av dem för man vet aldrig hur smaken är eller konsistensen på köttet, från torrt till sladdrigt.. Och ofta ser man folk står och klämmer på viss frukt frenetiskt vilket inte gör den frukten bättre..
I klassen citrusfrukter finner vi clementiner, satsumas, Mandariner av vilka de två första väl är de vanligaste och där har jag funnit mycket varierande kvalité..
Clementiner äter vi ofta kring jul, men de finns andra tider också. De har saftigt fruktkött, en söt och uppfriskande smak i bästa fall och ett något tjockare skal. Oftast är de kärnfria och importeras från Marocco och Spanien mellan november och mars..
Satsumas kommer ursprungligen från Japan och har en något syrligare smak än clementinen. Den känns enkelt igen på sina grönaktiga skiftningar i skalet. Har oftast ett tunnare skal än de övriga sorterna. Satsumas importeras från Spanien mellan oktober och januari.. Kan vara lite bökigare att skala..
Mandariner är gula eller blekt orange och har ett tunt skal. Frukten har väldigt mycket kärnor, och säljs därför i ganska liten utsträckning idag. Mandarinerna används istället ofta till konservering och drycker.. Konserverade används de ofta på t.ex. tårtor.. Och konserverade har de också en jämn kvalité..

Populäraste frukten är bananen med äpple på andra plats, apelsin kommer trea och på fjärde plats kommer citrusfrukten.. Min kära kiwi kommer lite längre ner på listan men det bryr jag mig inte om..
Bubblare skall enligt ICA vara persimon, physalis och mango.. Inget av dessa har jag ännu provat på..
Grönsaker är heller inte dumt där ligger Findus frysta ärtor på topp i detta hushåll, vitkål och morötter plockas också fram flitigt.. Ibland kan det smygas in lite brysselkål..

Samt så äter jag mycket KÖTT, vad än miljömuppar säger, dit tillhör även fisk men ibland kan det bli lite pannkakor.. Nu kommer snart julen och enligt traditionen bjuds det då på mat tillhörande julen, utan dopp i grytan och lutfisk, som för många är en absolut nödvändighet.. Mor gjorde alltid Ris a la Malta vilket hon väntade med till sista stund för åtgången på den vara stor..
Idag blir det stekt torsk...

Inga kommentarer:

Framtiden med pension

Läser en del åsikter om pensionen att vi skall göra si eller så.. Klarar du av det så det viktigaste är att arbeta ett helt arbetsliv och ...