söndag 23 maj 2021

Att tvätta.

Jag tänkte att när man anmodas vara inne så mycket som möjligt så kansje man ska anta erbjudandet AB Bosräder har om att installera en tvättmaskin om det var för ca 50 kr/m..
Sagt och gjort nu står det en maskin i badrummet sedan ett tag tillbaka och jag tvättar några gånger i veckan ibland kanske tre gånger.. Det är väldigt bekvämet att slippa dra ner till tvättstugan och vad jag förstår så får man maskinen servad om den pajar..
Har aldrig varit en hejare på att tvätta kan de mest uppenbara sätten att tvätta såsom att inte blanda vitt och färgat t.ex..
Så läste jag om påståendet: ”Alla tvättprogram är ungefär likadana”
Men man skriver: – De är snarare väldigt anpassade utifrån vad som tvättas. Jeansprogrammet är exempelvis väldigt skonsamt mot jeanstyg, vilket en vanlig 40-tvätt inte är..
Och att: ”Tvätt i högre temperatur är bättre”
– Generellt ska man tvätta i så låga temperaturer som möjligt för att förlänga klädernas livslängd. Självklart finns det tvätt man behöver köra i höga temperaturer, men det är undantag..
Har sett reklam om att även i kallt vatten så tar detta "dundermärke" bort fläckar", vilket torde vara ren lögn.. Själv tvättar jag alltid underkläder i 60 graser och det flesta abdra i 40 grader.. 90 grader påstod någon att man kan köra ur maskinen, några gånger om året.. Sant eller inte det kan väl inte skada annat än miljömuppar.. Man får väl förmoda att tvättråden på plaggen är relevanta..
Nu är det bara jag skillnad var när vi var 5 st i familjen och barnen var små då kunde det bli lass av tvätt..

Inga kommentarer:

Slut.

 Ledsen, men på grund av dålig ork kommer bloggen upphöra, i alla fall under en period.