onsdag 15 november 2017

En liten öl.

Har aldrig varit på restaurang "Portföljen" i arenan och efter vad jag hört kommer jag nog inte att besöka den heller, inte för att dricka öl i alla fall..
En bekant hade varit där och beställt en 33 cl öl förmodar det var starköl av vilket märke vet jag inte men han påstod att han fick betala en bit över 60 kronor för 33 cl ?????
Jag sade att du måste sett fel och att det varit 50 cl och det hade varit dyrt nog.. Men han gav sig inte och sade att det var för 33 cl.. Jag vet inte men om så är fallet då är det rent ocker..
En Norrlands Guld 33 cl, Alkoholhalt 5,3 % kostade på systemet 11,90 sist jag var där, pant tillkommer, tills politikerna höjer alkoholskatten igen... Om man nu tar över 60 kronor!! Vad tusan motiverar det? Skall man ta in hela förtjänsten på ölen? Har ingen reagerat på detta pris om det stämmer?

Men man skall inte vara förvånad över priserna på öl i restaurangerna i detta land, man har en pris-agenda som inte liknar något, troligen påhejad av vissa politiker..

Metros prisgranskning visar att motsvarigheten till en 40 cl starköl skulle kosta 27 kronor på Systembolaget. För samma summa får du bara 15 cl öl på krogen. Som mest kan man få betala fem gånger så mycket för ölen i baren. Och fem gånger är i underkant vad man får betala mer på Villa restaurangen om det stämmer..
Man får nästan att låta som om det är billigt på systemet.. För en flasköl är priset per centiliter 2,26 kronor i baren respektive 0,70 kronor på Systembolaget. En sammanräkning av alla ölsorter i jämförelsen visar att centiliterpriset var cirka 170 procent högre på krogen än på Systembolaget.. Inte undra på att man inte dricker så många glas då på restaurang, allt i nykterhetsivrarnas agenda.

Inga kommentarer:

Kafé i sjukhuset.

  Nu har sjukhuset i Lidköping ett öppet kafé igen.. Heder åt den som skakar liv i skelettet det måste väl lysa ordentligt i ögonen på de me...