lördag 30 april 2016

En dag i Lidköping.

Som nästan alltid på lördagar måste man fram till torget så ock denna dag, den gav faktiskt även om det blåste lite värme i luften.. Tanken var att bara åka fram och tjöta..
Men antagligen påverkade "värmen" hormonerna eller vad det var för det blev en liten "Eriksgata" runt i stan och koll på olika ting..
Först blev det faktiskt småbåtshamnen som så många gånger innan och där har det börjat så smått med sjösättning och den nya kranen får börja jobba.. Det man såg så verkade det gå väldigt smidigt och den kan ta upp till tio ton så den räcker nog ett tag..
Denna dag när jag var där var det två båtar som man snabbt och lätt hivade i.. Snart kommer de väl som på ett pärlband.


Därefter knatade jag fram som var mening från början till torget och se, mycket folk.. Hade varit på det nya HM innan och då sett en URSNYGG tröja som jag inte ville köpa då för det var massiva köer till kassorna.. Måste vara mindre idag tänkte jag.... Men jösses, nix... Kollade ändå på den men man stannade vid storlek XL, jag hade behövt ett X till.. Den passade nästan, men den stramade åt lite över kurvorna så den kändes inte bra.. Får väl bli Rydéns igen..
Kollade lite i centrum och slogs av det var mycket folk, även inne på Stadium var det tryck, kollade inte överallt men jag fick en positiv känsla om vårt centrum.. Det är långt ifrån dött. I alla fall denna lördag..
HM är troligen en välsignelse för centrum och har man den besöksfrekvensen som idag då lär de inte bli besvikna.. När jag gick ut stod det två poliser och antecknade vid entrén med Securitasvakten.. Rör inte mig tänkte jag och skyndade ut. HM som sagt var vad centrum behövde och drar nog även utsocknes.


Innan glömde jag visst tog jag mig en tur till Framnäs köpcentrum och de båda butikerna Hjertberg och Willys har sin kundkrets och klara sig nog.. Men området skulle inte ta skada om EM möblers gamla hus finge en hyresgäst..

Därifrån blev det ett bra trampande rakt genom stan och ut till Änghagen det området som nog är hetast i stan just nu.. Parkeringen utanför där COOP och Clas Ohlsson ligger var rätt så knökad... Hela vägen bort mot Rusta.. Där det pågår någon "försköning" av de små bassängerna..
Utanför Arken Zoo pågick en uppvisning i hunddressyr eller vad det var, man hade satt upp olika hinder för hundar stora som små..


Lite längre åt sidan vid El-Giganten hade Hemcompaniet vi-upphör-vaka och bjöd på varmkorv samt utförsäljning till halva priset.. Hela Änghagens handelscentrum är idel ädla butiker och lär ha framtiden för sig.. Öppnar sedan Biltema med ett koppel andra butiker inte långt ifrån så.. Talats om en cykelväg dem emellan
Affären skall upphöra står det och Jysk skall in och rakt över är det tänkt att Burger King skall öppna efter långvarigt strul.

Vet inte om det var vädret som kändes gött när jag var ute som gjorde att det just nu kändes mycket positivt för vår stad, politiker var rädd om den pärlan och låt inte ideologiskt käbbel förstöra.. Och låt träden RUNT TORGET VARA KVAR..
Hoppas känslan sitter i även andra dagar jag är ute och cyklar.

Inga kommentarer:

Kafé i sjukhuset.

  Nu har sjukhuset i Lidköping ett öppet kafé igen.. Heder åt den som skakar liv i skelettet det måste väl lysa ordentligt i ögonen på de me...