söndag 4 juni 2023

Höjda parkeringsböter.

Bilen har gjort Sverige till vad det är mes all utveckling, men samtidigt måste man "mästra" bilister och dess fordon..
En sak är att bötfälla och där är parkeringsböter en stor del av kakan, finns nog inte många som någon gång fått dessa böter, jag har även fått böter för hög hastighet😎
Men nu höjer vår kära kommun kostnaderna för parkeringsböter som man säger för att anpassa sig efter kringliggande kommuner..
Avgiftsnivåerna har varit sedan 2009, 300 kronor, 400 kronor och 800 kronor beroende på vilken typ av felparkering det handlade om. Jag anmälde en som stod på min privata parkering såg att boten blev 400 kr men det var på privat område..
Den 1 augusti blir det en ändring. Taxorna höjs en hel del för som sagt att anpassa dem..
De nya avgiftsnivåerna hamnar på 500 kronor, 750 kronor och 1 000 kronor.. Det svider i kontot så passa er även kommunpolitiker🙄
Så här står det om vad som gäller för några parkeringsplatser på kommunal mark..
"Parkerar du utan att giltig parkeringsbiljett eller motsvarande är synlig och läsbar, så får du böta 500 kronor istället för nuvarande 300 kronor. datumparkering. I dessa fall kan det kosta en hel del om man inte förstår vilka regler som gäller och ställer sig på fel sida av vägen. Avgiften i dessa fall blir 750 kronor istället för 400 kronor..
Tio meter före ett övergångsställe eller cykelöverfart så blir avgiften 1 000 kronor.."

De kronorna kan man ha roligare för.. Gjorde mig av med min bil vid pension det var en bra ökning av ekonomin.. Nu har jag som sagt ett eldrivet fordon som går som cykel det kan jag parkera på många ställen det jag inte kunde med bil..
Det var länge sedan jag var uppe på Åhléns taket och letade parkering det är privat så de sätter sina egna regler ägarna av huset.. Det har talats om att bygga lägenheter ovanför parkeringen om det blir av nu när inflation och räntor rakar i höjden får vi se..
Arkivbild.

Inga kommentarer:

Slut.

 Ledsen, men på grund av dålig ork kommer bloggen upphöra, i alla fall under en period.