måndag 6 december 2021

Är det inte pandemi är det kostnader.

Pandemin blir vi matade med både dag o natt.. Det är också mycket nu om skyhöga elpriser och så har Lidköpings kommun rejält höjt den fasta avgiften för el.. Bor i en hyreslägenhet då betalar jag för hushållsel och där är det en viss höjning men det rör sig inte om några större kostnader.. Får även naturligtvis betala som alla andra kommunens dyra höjda nätanslutning för el..
Sista räkningen(hushållsel) var runt 80 kr dyrare på en månad, uppvärmningen är med i hyran men det lär vi få betala för i form av högre hyra och nu har vi det kallt det tar säkert hyresvärdar fasta på i hyrsförhandlingarna..
"Sedan i somras har elpriserna stigit och nu när vintern är här blir elräkningen knappast billigare. Samtidigt finns det flera sätt att dra ned sina kostnader, och det handlar inte bara om att se över sitt elavtal..
– Jag har kallt hemma, kallare än vanligt, vd Konsumenternas energimarknadsbyrå..
Man råder folk att sänka värmen och ta på sig lite xtra kläder det är väl riktat till dem som betalar uppvärmningen själva.. Vi hyresgäster har ingen glädje av att sänka värmen såvida vi inte tycker det är för varmt sist jag kollade på inomhus termometern visade den 19° och det är inte för varmt för mig..
Har inte varit framme på stan och kollat Lidan men jag kan tänka mig att isen nu ligger där kanske inte så mycket att det ännu behövs isbrytare men fortsätter kylan så....

I min ungdom var en frusen Lidan ett folknöje då kunde de som ville sträcka ut kommun underhöll till en viss del men fanns det ingen snö och isen var blank då åkte långfäds-skridskorna fram hos en del..
Arkivbilder

Inga kommentarer:

Kavrg-brist.

  Kvarghyllorna ekar tomma i flera matvarubutiker i Lidköping.. Ingen hade räknat med en sådan stor efterfrågan på just kvarg  – Det är bris...