söndag 5 december 2021

Nedräkning har börjat.

Jag köper min julmat mycket på impuls för stunden, förra året köpte jag för första gången färdigkokt julskinka som jag gilljerade själv..
Nu är det fullt av "tester" vilket som är den bästa julmaten..
1. Scan Gourmet Färdigkokt Julskinka — BÄST I TEST.. Jag vet inte har inte testat denna..

Även Janzon är viktig julmat för mig men även där har man frångått traditionen tyvärr där jag tar färdig potatissallad för att tillverkas i ugn och tillsätter ansjovis.. Fullt acceptabel då jag inte längre har några större bjudningar annat än att mina barn dyker upp..
Mer fusk från det traditionella är sillsallad där jag köper färdig sådan och tillsätter lite ansjovis plus lite vispad grädde, klara jag mig fint på..

Lite ägghalvor med kaviar-grädde på plus toppas med en kräftstjärt.. Köttbullar har jag redan fått levererad av ett av barnen så de ligger i frysen.. Lite bröd, kavring, ost och dryck julmust.. Tog alltid en Skåne förr men gubben tål inte detta längre tyvärr kan bli en eller två öl..
Något bågnande julbord är det inte tal om.. Min bästa tid är på julaftons morgon plocka fram julmaten och njuta av den ännu viktigare i dessa tider när livet runt oss jävlas så mycket det kan..

Inga kommentarer:

Körkort!

 Numera tycks lite mer udda ting fylla medias artiklar.. Är det inte att systembolaget säljer mer alkoholfritt varför de nu gör det så läser...