söndag 3 oktober 2021

Det växer överallt.

När man var ung spoling och härjade omkring i Dalängen Lidköping och bodde på Lilleskogsvägen och många kompisar bode i närheten som t.ex. Förstdavägen då var ett av nöjena att härja i de husen som byggdes på 1950-talet som låg efter Esplanaden.. Konsum hade en affär där också i början av Förstadsvägen mot Esplanaden, där en av nina bröder jobbade nu tror jag det är en form av lokal..
Där ska visst hus rivas i hörnet av Esplanaden och Nonnens väg de husen byggdes inte då och jag kommer inte ihåg om de redan fanns när dessa efter Esplanden byggdes. Kvarteret heter Skäran men kvartersnamn säger aldrig mig något då jag inte vet var de finns..
Det är AB Bostäder som ska stå för kalaset både rivning och uppbyggnad har jag läst.. För detta finns en detaljplan som man nu ska ta ställning till..
Följande finns med i förslaget enligt uppgifter:
• Kvartersbebyggelse i tre till tio våningar med cirka 350 bostadslägenheter som utformningsmässigt ska samspela med omkringliggande bebyggelse.
• Lokaler för centrumverksamheter.
• Gemensam parkeringsanläggning, p-hus och övrig parkering för bil och cykel.
• Grönskande innergårdar med dagvattenhantering.
• Omgestaltning och omdisponering av Esplanaden och Hästhagsvägen.
• Ersättning av biotopskyddad trädallé längs Esplanaden.
• Nya kvartersgator inom kvarteret Skäran.
• Förutsättningar för byggnation av skyddsrum.
• Område för teknisk anläggning, transformatorstation..

Det är ganska omfattande arbete så det ska byggas i etapper då borde väl visionen Hamnstaden vara färdigt, innan detta står klart.. Får väl hoppas att nte deta tar runt 20 år att förverkliga, men å andra sidan så berör detta inte mig troligen.. Och det behövs väl inte nytt reningsverk för detta och skogens vänner kan vara lugna ingen skog averksa heller..
Här var man beredd på att springa ut att busa, kanske fel årstid men då på den tiden var vintrarna vintrar och det fanns ändå mycket att göra.. Det har gått några år från min tid i Lilleskog och det översta steget på trappan är snart nådd..

Inga kommentarer:

Satsningar på försvar.

  Försvarets budget ska ökas med 52,8 miljarder kronor fram till 2030, föreslår Försvarsberedningen.. Satsningarna ska bland annat gå till u...