tisdag 20 oktober 2020

Att cykla.

 Eftersom jag är prenumerant på lokaltidningen blir det lite läsande och reaktioner från deras rubriker på denna blogg..

Läste idag att Vänsterpartiet vill mästra oss som cyklar och det kan de väl göra, men man behöver inte tycka att "tugget" är motiverat..

"Vänsterpartiet skriver i sin motion att det inte är ovanligt att cyklister cyklar tre stycken i bredd, cyklar på en trottoar som är avsedd för dem som går eller cyklar i motsatt färdriktning på en enkelriktad gata. Många - både barn och vuxna struntar även i cykelhjälm.." Enligt artikeln..

Har cyklat i massor av år och visst förekommer det felaktigheter hos cyklister som överallt i samhället, även politiska partier har sina fläckar.. Kanske till och med det behövs läras ut lite politikervett..

Men jag har inte märkt något speciellt problem med cyklister, tre i bredd har jag mycket sälla råkat på, tvärtom har man  "gentlemannamässigt" givit plats åt de som vill förbi.. Och hjälm det kan vara bra för barn men om jag som vuxen är så dum att jag väljer att avstå så är det väl min sak.. Vad blir nästa steg V? Att genom lag tvinga oss på ännu mer regler i trafiken?  Informations skrifter kan jag acceptera men inga mästrande politiker eller korkade lagar....

Som sagt jag har cyklat i massor av år och ofta och visst finns det skräckexemplar, beroende på vad man koncentrerar sig på så kan de växa till dumhet.. Problem finns men är inte på något sätt alarmerande..

Inga kommentarer:

Slut.

 Ledsen, men på grund av dålig ork kommer bloggen upphöra, i alla fall under en period.