måndag 14 september 2020

Att gå i pension.

 Läste i tidningen om två i räddningstjänsten som går i pension efter ca 40 år och som gör det med viss vemod.. Och visst gick själv i pension 2012 från byggnadsarbetet där jag jobbade i 30 år. Dessförinnan hade jag prövat på lite av varje.. Tog t.ex. ett gesällbrev i konditoriyrket, var på haven jobbade lite i hamnen.. Men i början av 1980-talet blev det yrket som jag hade fram till min pension..

Då hade jag jobbat 15 år i Norge så det blev att jobba till 67 år för att få lite mer i norsk pension och det är väl bra för i Norge läger du bara 15% i skatt.. Allt vore frid och fröjd om inte de svenska myndigheterna hade sina giriga fingrar framme och lade på ytterligare 15% på den norska pensionen.. Så behandlas pensionärer i detta land.. Klaga hos Skattemyndigheten!!! Då kunde du lika gärna dunka huvudet i en betongvägg, "sådan är lagen" var byråkraternas svar.. När jag jobbade i Norge var det ingen dubbelbeskattning men när du blev pensionär då jäklar..

Förstår känslan hos de två i räddningstjänsten bland lyckan att få pension så saknade man "tugget" på arbetsplatsen.. Så slapp man åka ca 30 mil dit och 30 mil hem varje vecka också.. Även om den svenska girigheten tar 15% så blir det några kronor över om bara den norska kronan kunde bli mer värd också..

Vi höll till mestadels i Oslo där vi jobbade ca tio timmar från måndag till torsdag.. Vi kunde mestadels komma överens om den arbetsfördelningen.. Mest var det för Veidekke..



Inga kommentarer:

Slut.

 Ledsen, men på grund av dålig ork kommer bloggen upphöra, i alla fall under en period.