torsdag 12 december 2019

Nya regler fför lastbilstrafik.

När jag för en del år sedan jobbade åt Skanska på Dafgård blev jag förvånad över att det stod utländska lastbilar parkerade, många från Ungern, flera dagar utanför fabriken.
Det visade sig att de fick ingen lön om de inte hade någon retur så de väntade, ibland gick någon vänlig själ ut från fabriken med någon snabbmat till dem.. Det var också en mycket illojal konkurrens mot svenska åkare..
Men nu skall det tydligen bli ändring enligt EU.. Vi får nya regler på plats för ordning och reda på vägarna, så vi får bort den skitkonkurrens och det skitföretagande som brett ut sig på vägtransportsektorn, säger en svensk EU-parlamentariker.. Det har stötts och blöts i många år under motstånd från de länder som har detta system med ingen last, ingen lön.. Om de har det i sina hemländer så får de väl ha det, men de skall inte komma hit med skiten..

Kör du inrikestrafik i Sverige ska du ha svenska löner enligt svenska kollektivavtal. Om bilen befinner sig stadigt i Sverige ska den registreras och skatt ska betalas i Sverige..
Överenskommelsen måste nu bekräftas av medlemsländerna och hela Europaparlamentet, vilket väntas ske tidigt nästa år. Därefter ska alla länder implementera reglerna, inom 18 månader.. Bra, låt det nu ske och ge fan i östländernas gnäll om "Fri marknad", den gynnar bara dem som utnyttjar chaufförer..

Inga kommentarer:

Slut.

 Ledsen, men på grund av dålig ork kommer bloggen upphöra, i alla fall under en period.