När jag för en del år sedan jobbade åt Skanska på Dafgård blev jag förvånad över att det stod utländska lastbilar parkerade, många från Ungern, flera dagar utanför fabriken.
Det visade sig att de fick ingen lön om de inte hade någon retur så de väntade, ibland gick någon vänlig själ ut från fabriken med någon snabbmat till dem.. Det var också en mycket illojal konkurrens mot svenska åkare..
Men nu skall det tydligen bli ändring enligt EU.. Vi får nya regler på plats för ordning och reda på vägarna, så vi får bort den skitkonkurrens och det skitföretagande som brett ut sig på vägtransportsektorn, säger en svensk EU-parlamentariker.. Det har stötts och blöts i många år under motstånd från de länder som har detta system med ingen last, ingen lön.. Om de har det i sina hemländer så får de väl ha det, men de skall inte komma hit med skiten..
Kör du inrikestrafik i Sverige ska du ha svenska löner enligt svenska kollektivavtal. Om bilen befinner sig stadigt i Sverige ska den registreras och skatt ska betalas i Sverige..
Överenskommelsen måste nu bekräftas av medlemsländerna och hela Europaparlamentet, vilket väntas ske tidigt nästa år. Därefter ska alla länder implementera reglerna, inom 18 månader.. Bra, låt det nu ske och ge fan i östländernas gnäll om "Fri marknad", den gynnar bara dem som utnyttjar chaufförer..
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Slut.
Ledsen, men på grund av dålig ork kommer bloggen upphöra, i alla fall under en period.
-
som media kallar honom får uppmärksamhet även i häktet. Han har fått kriminalvården att höja säkerheten. Fler häktesvakter har arbetat kring...
-
Bara för att fylla ut med lite en tråkig söndag då man egentligen inte orkar med att lägga ner någon energi.. Så kan man väl alltid kolla på...
-
är något som tidningen Råd & Rön publicerar med jämna mellanrum och där man varnar för företag eftersom de struntar i Allmänna reklamati...
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar