torsdag 16 november 2017

Kaffetåren.

Inte sällan får vi läsa om inverkan på oss av kaffe, efter alkoholen är väl det b land det vanligaste ämnet att skriva om, vad gäller dryck..
Man skriver om att forskning visar att våra gener styr hur länge kaffet håller oss pigga. Och det är längre än de flesta tror.. Vet inte men efter decennier av kaffedrickande borde jag nog känna till min kropp och förhållandet till kaffet och det är inte som med alkoholen att jag tål mindre..
En del kan dricka kaffe på kvällen utan att det påverkar sömnen, andra får sömnsvårigheter trots att de endast drack kaffe vid lunch, visar forskning.. Det är just det som man borde lärt sig efter lång tids kaffedrickande..
– Vi blir vakna, vi kissar mer, blodflödet till levern går ned, hjärtat slår lite fortare, säger en professor emeritus i farmakologi vid KI, om hur koffeinet påverkar oss.. Våra gener styr tydligen.. Koffeinet stannar längre i kroppen än de flesta tror säger han.. Tja kanske det men påverkan är tydligen olika, själv tog mig en kopp kaffe klockan 20.00 vilket kan hända ibland och kunde/kan somna i vanlig god stil..
Kaffe elimineras inte så snabbt ur kroppen är slutsatsen.. Ok, uppfattat men jag följer mina kafferutiner, inget förändras av detta.. Däremot ett eller två glas portvin gör ofta att jag blir mycket dåsig, kanske ett komplement till dem som vill dricka kaffe lite senare och har svårt att somna..

Inga kommentarer:

Kafé i sjukhuset.

  Nu har sjukhuset i Lidköping ett öppet kafé igen.. Heder åt den som skakar liv i skelettet det måste väl lysa ordentligt i ögonen på de me...