måndag 24 juli 2017

Rötmånad

Nu infaller det som kallas rötmånad som den gör varje år och för min del har det aldrig inneburit problem, har behandlat maten som jag alltid gör och det har fungerat..
Enligt den gamla traditionen infaller rötmånaden just mellan den 23 juli och den 23 augusti, men datumen kan ändras efter väder.. Undrar om inte detta är en kvarleva från svunnen tid då det inte fanns de möjligheterna till kall förvaring som nu..
Viktigt att tänka på under rötmånaden är att hålla matens temperatur, kontrollera hur varmt kylskåpet är och hålla händerna rena.. Men vad jag förstår är väl det viktigt vid all tid på året.. Att tvätta händerna både före och efter man tillagar maten vet väl alla, att vara extra försiktig med köttfärs och fågel.. Färsk kyckling har det varnats för länge nu och den bör vara ordentlig genomstekt..
Det finns magsjukebakterier på många råa kycklingar, och man får se till att tillaga den därefter. Man kan tänka att kött och kyckling ska hålla en temperatur av minst 72 grader när det är klart, personligen gör jag alltid ett snitt i t.ex. kycklingen för att kolla..
Tog upp fryst kyckling av misstag igår och fick steka den vilken jag sedan lade in i kylskåp för användning denna dag..
Alla är väl medvetna om att inte hantera rått kött och grönsaker på samma plats.. Här i Sverige är vi i den goda situationen att vi kan skölja vårt grönt under vattenkranen vilket inte är vanligt överallt i världen.. Själv har jag tagit sprutor mot hepatit A, B, då jag varit runt i världen..
Farozon ute i världen: Kall, rå och dåligt tillagad mat. Kan förekomma i glass och skaldjur.. Även t.ex. sallad som sköljts i dåligt renat vatten..
Dricksvatten som sagt och vad kanske inte många tänker på,istärningar..

Inga kommentarer:

Kavrg-brist.

  Kvarghyllorna ekar tomma i flera matvarubutiker i Lidköping.. Ingen hade räknat med en sådan stor efterfrågan på just kvarg  – Det är bris...