söndag 21 maj 2017

Då var det dags igen

det där med oönskade gäster i trädgården.. Vid denna tidpunkt brukar media fyllas med råd inte minst om hur man bekämpar sniglar.. Vilket vi nu kan läsa om i AB..
Nu har äntligen värmen kommit och då blir det fart på sniglarna vilket gör att man måste bekämpa dem..
– Bäst är att plocka dem för hand. Med robotklippare vet vi att de minskar men inte varför. Om de blir stressade eller dör säger AB:s expert Rappne och punktar upp andra knep..
• Snigelgift: Ofta järnsulfat som blandas med havregryn och sprids ut. Finns att köpa men du kan blanda själv..
• Nemaslug: Mikroskopisk rundmask. Späs ut med vatten som hälls i gräset. Vid regn rinner det dock ner i jordlagret..
• Koppartejp: Kryper inte över. Tejpa på odlingslådor till exempel..
• Sprid ut aska eller kalk: Blir torrt vilket de inte gillar..
• Matta eller plywood-skiva i gräset: Snigeln, nattaktiv söker skydd i dagsljus, och gömmer sig. Lyft på locket och plocka sniglar..
• Lyft på löv i kompost och andra ställen: Snigeln lägger hundratals mjölkvita små ägg, 3–4 millimeter stora..
• Låt döda sniglar ligga: Klipp de mitt itu och låt ligga. De äter sina döda artfränder och det dröjer inte lång tid förrän där finns nya.. Antar man menar att man då kan plocka dem..
• Vattna trädgård på morgon och förmiddag: Så marken hinner torka upp under dagen. Vattna inte på kvällen..
Eller så har ni egna hopkok av medel eller annan bekämpning som fungerar.. Själv bor jag i lägenhet och eventuell skadedjursbekämpning överlåter jag åt AB Bostäder med varm hand.. Om jag var i den situationen att jag måste avgöra en metod så vet i tusan om jag inte använde mig av plywood skiva eller matta, verkar vara det minst bökiga. Och sedan hantera det för hand..

Inga kommentarer:

Kafé i sjukhuset.

  Nu har sjukhuset i Lidköping ett öppet kafé igen.. Heder åt den som skakar liv i skelettet det måste väl lysa ordentligt i ögonen på de me...