fredag 7 april 2017

Förvaring av mat.

Man har listat livsmedel som inte skall vara i kylskåpet och jag kan erkänna att vissa saker har jag i kylskåpet.. Har inte märkt någon försämring av kvalitet..
Saker som man varnar INTE skall ligga i kylskåp:
1. Bananer.
2. Gurkor.
3. Avokado.
4. Bröd, men går att frysa.
5. Lök, vitlök.
6. Tomater.
7. Basilika.
8. Potatis.
9. Kaffe. Kan också frysas ner

Kan skriva att av dessa så lägger jag definitivt potatis, lök, tomater i kylskåpet visserligen i plastlådan(fruktlådan) men ändå i kylskåpet, har inte märkt någon försämring.. Potatisen förvara jag inte i en plastpåse i kylen utan i en papperspåse..
Bananer vet jag att där blir det snabbt kris och gurkor förvara jag ute i rumstemperatur.. Avokado köper jag knappt inte om jag skall göra en Smoothie någon gång men då går den åt direkt.. Basilika har jag nog inte använt och kaffe står uppe i överskåpet ovanpå kylskåpet..
Mat som håller länge även utanför kylskåp..
1. Honung.
Håller för alltid om du förvarar den i rumstemperatur. Du kan alltså ha honungen framme hur länge som helst, den blir aldrig dålig..
2. Hårdost.
Går faktiskt väldigt bra att ha framme, även om den håller betydligt längre i kylskåpet. Förvarar du den i rumstemperatur håller den mellan en och tre månader..
3. Smör.
Klarar sig i tio dagar om du förvarar det i rumstemperatur. Ställer du in det i kylskåpet håller det mellan en och tre månader..
4. Potatis Potatisen klarar sig i en månad om du låter den ligga framme. Lägger du in den i kylskåpet klarar den sig upp till fyra månader skriver man.. Konstigt man rekommenderade inte potatis i kylskåp..
5. Äpplen.
Klarar sig bra i rumstemperatur. Du kan låta dina äpplen ligga framme i två till fyra veckor utan att de blir dåliga..
Källa Mitt Kök.

Inga kommentarer:

Blockad.

 Nu när det övertidsblockad för vårdpersonal och naturligtvis får Lidköpings sjukhus i vanlig ordning dra det kortaste strået då avdelningar...