onsdag 8 mars 2017

Göta älv pråm.

Tydligen skall ett företag provköra en pråm från Göteborg till Vänersborg längs med Göta älv orsaken är att undersöka sjötransporten och hantering i hamnar samt inventera eventuella hinder, så långt allt väl..
Testkörningen görs skrivs det för att kunna utvärdera Göta älv som transportled. En pråm kan ta 50-60 containrar vilket motsvarar 50-60 lastbilar som därmed kan lyftas från vägen..
Man vill visa hela logistikkedjan, från lastning i Göteborg, sjötransporten, omlastning till lastbil i Vänersborg och sen ut till kund!!
Nu till undran.. Man skriver att en pråm motsvara 50-60 lastbilar. Gäller det bara sträckan på Göta älv då? För pråmen skall tydligen "omlastas till lastbil i Vänersborg och sen ut till kund!!"
Vad är mening med att lasta om till lastbil? Då har man inte vunnit så stor sträcka och inte vunnit så mycket på att man "sparat" in lastbilar när de ändå används senare i skedet.. Man vinner sträckan som Göta älv motsvara till Vänersborg..
Frågan är också om man kan konkurrera med lastbilar som många gånger kör från dörr till dörr.. Men det står dem fritt att kolla, så länge inte det skjuts till massor av skattepengar typ vindkraftverken som inte klarar av verksamheten av egen kraft..
Miljömupparna i regeringen gör sitt för att klämma åt lastbilsnäringen genom att börja yla om en ny kilometerskatt..
Men mupparna har ännu inte kunnat presentera ett fullgott förslag för "vägslitageskatt" som man väljer kalla den och den läggs för tillfället på is.. Och inte lär det påverka den mängd koldioxid som Sverige släpper ut heller vilket är ca 1,6 PROMILLE av världens utsläpp.. Men mupparna agerar som om vi bistår med minst 50%..

Inga kommentarer: