söndag 18 september 2016

Lidköpingspolitiker var nu med

om tåget börjar gå. Västra Götalandsregionen vill tredubbla tågresandet till 130 000 passagerare per dag. För att klara det måste järnvägen rustas upp, och nu begär regionen sex miljarder från Trafikverket för att nå fram..
Om man inom regionen tänkt tanken på Kinnekullebanan vet jag inte eller om det bara gäller banor runt Göteborgsområdet och tentakler ut därifrån..
I en utredning av en kollektivutredare i regionen, framgår, att nästan hälften av Västra Götalands järnvägsnät saknar investeringspengar i dagsläget.. Gissa vilken bana det absolut gäller..
Det har i Lidköping pratats en del från politiker om en elektrifiering av Kinnekullebanan.. Av Trafikverkets intresse för denna bana hittills så verkar det vara mest skrammel med tomma tunnor.. Vet inte hur många gånger man tjatat om detta med Kinnekullebanan, det lär väl bli tillfälle att under många år framöver ta upp detta liksom lågbron i Göteborg som "förstör" en annan trafikled.. En elektrifiering måste väl föregås av upprustning av rälsen, annars är det väl meningslöst..
Tågen har visserligen blivit lite mer moderna än här, men att döma av den fart man begränsar på delar av Kinnekullebanan så skulle man mycket väl kunna köra med dessa lok.. De har ändå en viss charm så det kanske inte vore så dumt.. Kanske gör oss gott att stressa ner på tåget, utan uttag för mobiler och datorer..

Så har väl även inredningen en viss charm, nästan så man kommer att tänka på Orientexpressen.. Även om det är en bit kvar till dess standard..
Arkivbilder.

Inga kommentarer:

Framtiden med pension

Läser en del åsikter om pensionen att vi skall göra si eller så.. Klarar du av det så det viktigaste är att arbeta ett helt arbetsliv och ...