måndag 12 november 2012

Slussarna i Trollhättan.

Slussarna i Trollhättan skall bytas ut mot större dito, en kostnad på ca 3 miljarder om regeringen i Stockholm har intresse för det.
Samtidigt skall brinkarna längs Göta Älv förstärkas och det kommer att kosta ca 5-6 miljarder ytterligare. Man har som vanligt i dessa fall lång betänketid, först 2014 skall det beslutas och då är det valår, så det vet i tusan om något händer. Så man talar nog om decennium innan man kan se resultat.
Man vill utöka från dagens maxlängd på båtarna från 88m till den alltmer vanliga längden på 110 m, men inte mer djupgående, där går kostnadsgränsen. Det är bara trafik "länkar" runt storstäderna som får kosta så mycket.
Sedan undrar man hur det går med bron i Göteborg som skall byggas över Göta Älv där i alla fall MP representanter vill köra över Vänersjöfarten med en bro som är alldeles för låg. För att gående/rullstolsbundna skall kunna ta sig över lättare och även cyklister...!
Nu är det väl så att Vänersjöfarten och dess kommuner har en lågprioritet bland beslutsfattare i Sverige. Göteborgs kommun står i begrepp att besluta om vilka nya broar som skall byggas över Göta älv för att klara trafiken där och då ger man fan i Vänertrafiken till sjöss. Vi kommuner runt Vänern skall inte lägga oss i Göteborgs beslut sade man därifrån. Grunden till ett gott samarbete. Den frågan berör ju inte oss, eller?
Trafiknämnden i Göteborg fattade tidigare ett beslutet att anta det broförslag som har en högsta segelfri höjd på 13 meter. Det betyder att nöjesseglare kommer fram, medan yrkessjöfarten och handeln på Vänerhamnar måste avvakta till de stunder bron kan öppnas. Är det värt att slänga ut så mycket pengar på Vänersjöfarten med denna propp? Kanske kommunerna runt Vänern istället väljer frakt på vägar...Trots EU:s vitbok om mindre långväga transport på vägar.
Det talas om en ny typ av fartyg för Vänern som vad jag fattat skall gå under 13 m. En ny typ av containerfartyg. Det handlar om en så kallad push barge typ, det vill säga ett fartyg som skjuter två pråmar framför sig.
Vänersjöfarten skall anpassa sina båtar efter Göteborgs stads bro-direktiv....Och inte lägga sig i Göteborg stads beslut...!!

Inga kommentarer:

Kafé i sjukhuset.

  Nu har sjukhuset i Lidköping ett öppet kafé igen.. Heder åt den som skakar liv i skelettet det måste väl lysa ordentligt i ögonen på de me...