tisdag 9 april 2024

Förnya körkortet!

 För något år sedan var det dags för mig att förnya mitt körkort tror det var med tio år och troligen det sista jag kommer att ha.. Men då har väl körkort för länge sedan spelat ut sin roll som id-handling har nästan ggjort det nu inte ofta jag har behövt ta fram kortet och visa.. Hände för ett tag sedan på ett apotek av någon anledning jag glömt..

Men jag skulle ha ett nytaget kort och gick till en fotobutik som smärtfritt tog foton klistrade in i den medhavda  blanketten, skriva under och skicka in.. Smärtfritt, kortet anlände nu har jag det i ca nio år till sedan får man se.. Kanske har ett chips under huden som hundarna har eller något mycket mer avancerat som håller koll på allt vi gör och var vi är hur vi känner oss🙄

Men där det finns möjligheter kan du gå till källan själv.. Ditt körkort gäller under en begränsad tid och måste förnyas innan giltighetstiden har gått ut. När ditt körkort behöver förnyas är det Transportsyrelsen som skickar en ansökningsblankett för nytt körkort till din folkbokföringsadress. Du måste ha fått en sådan blankett innan du kan fotografera dig hos oss. 

Så går fotograferingen till

Du fotograferar dig i en fotoautomat på något av våra kontor. Ditt foto skickas sedan digitalt tillsammans med din namnteckning till Transportstyrelsen, som tillverkar körkortet.. Heureka..

Inga kommentarer:

Slut.

 Ledsen, men på grund av dålig ork kommer bloggen upphöra, i alla fall under en period.