tisdag 18 december 2018

Ensam jul

men självvald ensamhet.. Vi brukar samlas hos min dotter på denna högtid men denna julhelg jobbar hon för fult i vårdens tjänst, så det blir inget..
Då tänkte jag att då knäpper jag upp livremmen och äter min julmat, tar hem mina två andra barn på annandagen så det inte blir för mycket julmat kvar och det där med julklappar är nere på ett minimum.. För att förhoppningsvis nästa jul vara helt avvecklade om det inte dyker upp några barnbarns barn.. Då mina barnbarn kommit till vuxen ålder.. Kan ju bli mer barnbarn också..

Finns lite hopp om en vit jul i alla fall lite vitt puder på marken, brukar dra en sväng till Limtorget under julhelgen och det är så stämningsfullt med snö då..
Julen för mig är ingen som helst högtid med religiösa inslag.. "Julen firas som regel numera helt på egna meriter och inte av någon annan anledning än att det är just jul.. En modern svensk jul är en blandning av urtida fornnordiska seder.. Vi träffas hela familjen, äter och dricker tillsammans – det mest ursprungliga sättet att fira jul i Norden" läste jag..
Sedan om julen har en annan innebörd för vissa är det deras sak men för min del och för många andras är jul, just jul bara..

Inga kommentarer:

Kafé i sjukhuset.

  Nu har sjukhuset i Lidköping ett öppet kafé igen.. Heder åt den som skakar liv i skelettet det måste väl lysa ordentligt i ögonen på de me...