fredag 22 april 2016

Valborg

Valborg infaller 30 april vecka 17 och som så många andra av dessa "högtidsdagar" har man inte lagt ner något större intresse att lära sig vad det är för dag, inte jag i alla fall. Oftast därför det förknippas med något religiöst och det är fjärran från min intressesfär..
Valborgsmässoafton infaller på solens "kvartspunkt" i solhjulet, mitt emellan vårdagjämning och midsommar, och motsvaras av den förkristna Beltaine bland kelterna och Segerblot i förkristna norden skriver Wikipedia och det kan jag väl suga i mig..

Valborg blev helgonförklarad den 1 maj (som sedan firades som Valborgsmässan, Walpurgistag), och genom denna omständighet förbands hennes namn med de förkristna germanska vårfester hållna denna dag, kan vi också läsa.. Men kristendomen har liksom i många andra fall inte monopol på detta..
De flesta svenskar firar Valborgsmässoafton på något sätt, men förbinder inte firandet med heliga Valborg. Valborgsfesten står oftare som symbol för våren och ljuset, därigenom går firandet längre tillbaka i tiden än kristendomen, vilket är fallet med flera högtider där det gamla kristendom-tänket fått givit vika, eller inte ens är anledningen från början..
I våra trakter firas det lite varstans och ibland med religiöst förtecken.. Dock inte på Kronocampingen, Stadsträdgården eller 1 maj vid Folkets hus..

Vecka 17 närmare bestämt 28:e april så tilldrar sig en annan händelse på helt annan nivå i stan, då slår ett stort HM varuhus upp portarna till mångas glädje förmodligen.. För min del inte så märkvärdig då man inte har kläder för äldre män med lite ölmage, så det blir inga klädköp där.. Men det kanske kommer finnas annat..

Inga kommentarer:

Blockad.

 Nu när det övertidsblockad för vårdpersonal och naturligtvis får Lidköpings sjukhus i vanlig ordning dra det kortaste strået då avdelningar...