Varför man har givit den ett engelskt namn vet jag inte, tidens tand kan tänkas..
Den gamla idén om att bygga en kanal mellan Vänersborg och Uddevalla har dykt upp igen. Kostnaden för West canal beräknas till 10 miljarder kronor och farleden tros bli samhällsekonomiskt lönsam kan vi läsa..
Och hur skall den finansieras?
Staten har huvudansvaret för infrastrukturen. Men vi ska nog titta på en offentlig och privat samfinansiering, säger ansvarig för näringspolitik på Fastighetsägarna Göteborg..
Vilket kan betyda som när man mer eller mindre tvingar kommuner att medfinansiera vägbyggen för att de skall bli av.
Dess mer utanför storstadsregionerna dess mindre skjuter staten till.. Vänern låter så viktig i rikspolitikernas prat, men när det gäller att fördela ut pratet till verkligheten blir det genast mycket svårare.
Man skall i höst sätta sig ner och göra en "förstudie" för att se om det är genomförbart och inte många av oss nu levande lär vara med på en eventuell invigningen, Möjligtvis de som lever om en så där 50-60 år..
Nästa gång om 50-60 år Ostindiefararen kommer på besök i Vänern kanske man tar kanalvägen Uddevalla-Vänersborg..
tisdag 14 juli 2015
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Slut.
Ledsen, men på grund av dålig ork kommer bloggen upphöra, i alla fall under en period.
-
som media kallar honom får uppmärksamhet även i häktet. Han har fått kriminalvården att höja säkerheten. Fler häktesvakter har arbetat kring...
-
Bara för att fylla ut med lite en tråkig söndag då man egentligen inte orkar med att lägga ner någon energi.. Så kan man väl alltid kolla på...
-
är något som tidningen Råd & Rön publicerar med jämna mellanrum och där man varnar för företag eftersom de struntar i Allmänna reklamati...
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar