torsdag 1 december 2022

Jul och några kilo tyngre.

Nu kommer julmånaden då skall butikerna försöka få en del av årets vinst..
Alla näringar har väl sitt sätt att saluföra sin bit av kakan för att nå fram till folk och inte minst till deras kontokort..
Ett av dessa försök är den näring som skall göra våra magar fyllda och belåtna från livsmedelsbutiker till restauranger.. De senare med det som alltid dyker upp vid denna tidpunkt, julbord..
Det var ett tag sedan man gick i pension då man jobbade och ofta blev bjuden på julbord av firman.. När vi var inlejda att göra jobb på Dafgård och det varade över jul blev det julbord där och eftersom de har ett eget riktigt kök med kockar blev det mat av hög kvalité, även om det var länge sedan kan jag tänka på det ibland.. 🤩

Vare sig du äter det hemma eller ute så är det vissa "rätter" som är av traditionen påbjudna..
Vilka är då egentligen de mest givna inslagen på ett traditionellt svenskt julbord? Köttbullar, julskinka, prinskorvar, Janssons frestelse, ägghalvor, sill och gravad lax är rätter och tillbehör som nästan alltid går att välja bland. När det är dags att bege sig till efterättsbordet är utbudet nästan lika generöst där.. Här är det ris à la Malta som minner om mor när det var som bäst vid jul.. Annars är inte prinskorv och lax för mig så julbordsbetonat men kan finnas ibland..
Som jag skrivit innan så är detta inte mitt julbord en bra bit ifrån speciellt nu för tiden.. Har julbord med de mest traditionella rätterna ingen lutfisk... Så det räcker till när anhöriga dyker upp, får inte glömma julmusten.. Som sagt inte mitt julbord men delar av det har jag..
Arkivbild.

Inga kommentarer:

Körkort!

 Numera tycks lite mer udda ting fylla medias artiklar.. Är det inte att systembolaget säljer mer alkoholfritt varför de nu gör det så läser...