tisdag 29 november 2022

Nostalgi systembolag.

Nu har vi ett praktiskt och lättarbetat systembolag där jag en gång i tiden var med och byggde under en period..
Nu är det lätt att i lugn och ro välja vad man vill ha.. Innan var jag väldigt sugen på Portvin kunde söla i mig två små flaskor i månaden och njuta av det.. Sedan kom tyvärr medicinska problem i vägen, kan fortfarande ta mig lite stänkare men inte i den omfattning som innan.. Man vänjer sig som tur är fort..

Kommer ihåg de första nervösa stegen in i det gamla systembolaget på Järnvägsgatan här i stan där det var "manuell" försäljning av personal bakom en disk som plockade fram det man ville ha.. Uttrycket "en halv böj" var från den tiden kommer inte ihåg om det var en kvarting renat..
Det är dubbla nostalgiska minnen från denna plats dels då systembolget när man var "mogen" nog att handla där.. Men långt innan var det också min första arbetsplats då jag efter slutad skolgång börjde som springpojke med lokalen vägg i väg med bolaget ett konditori som hette Cecil.. Det var ett kafé med servering och det gjorde att vissa gubbar gärna gick in och tog sig en kaffehalva till ägarnas förtret.. Men när man låg där så fanns inget att göra kunde inte gärna sparka ut kunder.. Och gubbarna smög skickligt med det men lukten kunde man inte göra något åt.. 😁
Hittade tyvärr inga bilder på vårt gamla systembolag på Järnvägsgatan men något likande detta var det fast inte så stort..
Internet.
En händelse höll på att kosta mig jobbet när jag cyklade till arbetet och fick se att jaktslottet stod i full låga vilket gjorde att jag blev ordentligt försenad till konditorns ogillande. 😢 Det var irriternde nog med kaffehalva drickande gubbar i serveringen utan att en springpojk inte dök upp i rätt tid.. 😎

Inga kommentarer:

Körkort!

 Numera tycks lite mer udda ting fylla medias artiklar.. Är det inte att systembolaget säljer mer alkoholfritt varför de nu gör det så läser...