måndag 28 november 2022

Julkalender historia.

Snart drar jukalendern igång men tyvärr liksom Kalle jul har det mist sin dragningskraft för mig, har inte kollat på avsnitten på länge.. Annat var det när barnen satt klistrade då var man med vid varje avsnitt men mitt minne hänger inte med och jag kommer inte ihåg vilka det var.. Men det går väl att Googla på! 😎 Sagt och gjort jag Googlade på årets kalender.. Vad blir de för julkalender 2022?
“Kronprinsen som försvann”.. Ingen aning om innehåll men man kan misstänka..
Min personliga favorit är Ture Sventon privatdetektiv vad gäller julkalender, med Helge Skoog tror jag det var..

Man har uppmärksammat tre på SVT och de är:

Teskedsgumman(1967). Då var inte barnen födda och jag hade nog andra intressen klädda i kjol så från det året kommer jag inte ihåg Teskedsgumman men har nog sett det senare i alla fall delvis..

Sunes jul(1991). Då var barnen i början av tonåren och jag kan inte påminna mig att vi såg denna kalender..

Mysteriet på Greveholm(2012). Då var det inga av våra barn som såg, de hade andra intressen och jag ögnade nog bara igenom något program, då hade jag precis gått i pension och skulle njuta av min första jul som pensionär.. 😎

Det var dessa tre man visade på SVT vet inte varför om de var särskilt populära?
Men det har varit flera julkalendrar med troll och mystik vad jag kommer ihåg inte alla med snö som bör finnas i en julkalender även om tiden är anorlunda nu mot julen förr..
Arkivbild.

Inga kommentarer:

Körkort!

Jag gick till en butik vid torget i Lidköping som hjälpte mig med foto och att sätta in det på ansökan om förnyelse jag fått.. Kommer inte i...