lördag 24 september 2022

Fartygsnostalgi.

En gång i tiden var jag mycket intreserad av vår hamn har till och med jobbat där med att lossa båtar för ca en "miljon" år sedan då vi fick sitta i det gröna huset nedanför stadshotellet och se vad vi fick.. varade inte så länge men i väntan på att få gå på större faryg i Göteborg så, sedan tog livet en helt annan vändning.. 😎
Bland de sista båtarna jag dokumenterade(tror jag) var m/s Eken här nedan.... Men Eken för även tankarna till vår underbara skärgård, där man som ungdom firade många somror av lugn och ro och totalt avslappnad.. Paddla till ön Stora Eken utanför Läckö är väl ett av nöjena nu om det finns kvar..

Läste lite om m/s Ekens historia på den tiden det begav sig och undrar om inte detta var det sista faryg jag fick nöjet att se och det då nyaste..
2003 02 08. Sjösatt..Levererades i mars 2003 till Reederij Eken, Delfzijl, Nederländerna..
2004 04 01. Överförd till Svensk flagg, hemmahamn Lidköping. (Erik Thun Ab, Lidköping)..
2012 06. Överförd till Sp/f Thun, Torshavn, Färöarna..

Kollade som hastigast vad som hände nu och fann:
Latest Position:.. Position Received: 2022-09-24 06:43 UTC 6 minutes ago från det jag kollade..
Vessel's Local Time: 2022-09-24 08:43 LT (UTC +2)
Area: BALTIC - Kattegat.. Current Port: GOTEBORG ANCH.. AIS Source: Helene III af Gapalo..
Begriper inte så mycket av detta nu längre har nog förstått mer en gång i tiden, men som sagt tiden tar ut sin rätt.. Men det får vara hur det vill med denna "fakta"..
Kollade som sagt inte efter hur detta stämmer bara för att minnas den tiden då man med kameran i högsta hugg tog sina kort, varav tyvärr en hel del har gått förlorade, men bilden på m/s Eken på ingång till Lidköping hade jag kvar..Tror jag tog denna bild runt 2014, då redan intresset avtagit tyvärr..
Arkivbild.

Inga kommentarer:

Sibylla får ny ägare.

 Från den 1 maj tar en 24-åring, som är bosatt i Skara, över Sibylla-restaurangen vid resecentrum i Lidköping.. Har varit där några gånger o...