fredag 7 oktober 2022

Vårt dyra boende.

Som meddelat innan så är kraven på hyreshöjningar nästa år massiva går de igenom blir det mycket svåra tider för många handlare då folk knappt får råd med annat än att kompensera för denna stora höjning.. Dessutom får även alla butiker också ett stålbad utöver minskad köpkraft med lika stora hyreshöjningar på deras lokaler.. Dystra tider kan tänkas..
Skrev att privatvärdarna ville ta i så det knakade med hyreshöjningar på runt tio%, nu visar det sig att det finns dessa "marodörer" bland allmännyttan också, dessa är;

1 Fastighetsägarna Boden 10,79%
2 Libo Lindesberg 10,76%
3 Fastighetsägarna Uppsala 10,20%
4 Fastighetsägarna Örnsköldsvik 10,20%
5 Fastighetsägarna Västsverige och Småland 10%
6 Kjellerups Malmö och Svedala 10,00%
7 Fastighetsägarna Stockholm 9,50%
8 Div värdar i innerstaden Stockholm 9,00%
9 Hallbo Hallsberg 8,72%
10 Sibe förvaltning Hallsberg 8,72%
11 Salana fastigheter Simrishamn 7,70%
12 Tino Goetze Stockholm och Gotland 5,00%

Delvis beror kraven på höga elpriser men även om elpriserna antagligen går ner kommer hyrorna kommer aldrig att sänkas..
Vår allmännyttiga hyresvärd i Lidköping har jag för mig att jag läste att man vill ha mellan 5-10% höjning av hyran, skulle det bli tio procents höjning finge man punga ut med runt 600 kr mer per månad det vore mer än vad de höjde efter de renoverat lägenheen här med byte av kök, kontakter, badrum och en del golv..
Det vore en kostnad man kanske klarade av men vilken gjorde en mycket mindre benägen att handla andra saker man skulle behöva..
Kanske måste börja att campa? Men om man inte vill tälta så är det nog inget billigare alternativ vilket jag märkte när jag hyrde en liten stuga på Kronocampingen under lägenhetsrenoveringen..
Arkivbild.

Inga kommentarer:

Pressat boende.

 Jag läste om eländet hyresgäster fått på grund av oseriös byggfirma när de fått leva länge på en ofärdig arbetsplats med inplastad byggstäl...