tisdag 27 oktober 2020

Bilder.

 Jag har nog minst tusen bilder i mitt arkiv, bilder av olika sorter. en del av bilderna kan vara tagna på människor. Så jag kollade lite på det.

Man får inte lägga ut bilder på människor i reklamsyfte för något eller att de är integritetskränkande.. Var gränsen går där vet jag inte men man får tänka logiskt.. Hur skulle man själv tycka..

Med dessa begränsningar nämnda kan man  konstatera att utrymmet för att ta bilder på andra och publicera dessa är rätt stort. Om du till exempel ser en person på allmän plats och tar en bild av denne och sedan lägger upp på facebook, bryter du inte mot någon lag, oavsett om personen ens känner till att du tagit bilden eller inte.. Det är yttrandefriheten under ansvar..

Men det är snårigt det där och det finns en hel del gropar att falla i.. Som det skulle behövas en stor avhandling för att förklara och det klarar inte jag av och ni skulle säkert inte orka läsa.. 

Därför har jag till absolut största delen bilder tagna av mig själv, finns några andra som man chansat på och om man skriver och ber mmig ta bort den så gör jag det.. Men de är inte många bilder, vet inte ens var de är....

 

 

Inga kommentarer:

Körkort!

 Numera tycks lite mer udda ting fylla medias artiklar.. Är det inte att systembolaget säljer mer alkoholfritt varför de nu gör det så läser...