onsdag 5 augusti 2020

Ta körkort.

Tog mitt körkort 1963 hos Börje Andersson tror jag han hette på andra våning i Orion-huset, hade tur och klarade uppkörningen första gången.. Men på den tiden fick man vänta på sitt körkort, kommer inte ihåg om det var en eller två veckor men det kändes som månader i alla fall..
Så min tid bakom ratten även om jag inte nu äger en bil är på upphällning och det har blivit några mil.. Inte minst under de 15 år jag arbetade i Norge och som jag pendlade till och från varje söndag och torsdag..
Nu läser jag att allt fler försöker fuska sig till ett körkort. Trafikverkets Värmlandsenhet är bäst på att upptäcka dem, men problemet finns över hela landet och har ökat stadigt sen 2015. Under coronapandemin har det kulminerat..Fusk har väl alltid funnits men det har tydligen ökat markant..
"Under flera år har flest körkortsfuskare ertappats i Värmland skriver SVT. Nu har Stockholm gått om i antal, men sett till andel är Värmland fortfarande bäst på att upptäcka fuskare. Här genomförs 3,3 procent av landets kunskapsprover för körkort, men hela 8 procent av de påkomna fuskarna ertappas här. Fusket liknar det som förekommer vid högskoleprovet, här förklarar en provförrättare hur det går till.."
Så är det väl svindyrt nu också, tror jag betalade drygt 16,00 kronor per lektion 1963 om det var 45 minuter, men det var då det..
Hundra kronor 1963 är ca 1,054.86 kronor nu, eller 2019 som jag kollade på.. En lektion på 40 minuter ligger ofta på mellan 400 kronor och 600 kronor Googlade jag, så procentuellt är det väl dyrare nu vad jag förstår.. Nu är väl halkkörning obligatorisk också och det är väl inte gratis..
Kommer tyvärr inte ihåg slutsumman för körkortet men då hade jag fått inkallelseorder så man hade inga ekonomiska framtidsutsikter heller..

Inga kommentarer:

Body shop

 med butik i Lidköping läggs ner.. Skönhetskedjan lägger ned verksamheten i Sverige.. En gång i tiden var man populärast i Sverige det var å...