söndag 12 juli 2020

Jag hade tur.

Coronakrisen har tvingat sjukvården att ställa in ett stort antal planerade operationer.. Man kan bli en av de 200 000 patienter som enligt Läkarförbundet väntas stå i kö för en operation i slutet av året.. – Det är fruktansvärda siffror..
Bevis på att Sverige är mycket sårbart vid flera tillfällen inte bara militärt..
Jag hade tur, som i slutet av 2019 blev opererad för godartad prostataförstoring efter man insett att det inte hjälpte med piller.. Det var innan det värsta pandemi-eländet satte in och tid fanns, operationen gjorde att jag fungerar normalt utan kateter än så länge.. Men det tog sin tid av träning..

2 kommentarer:

Mats Alyhr sa...

Hej.

Det glädjer mig att du han få hjälp tid! Tyvärr många som gått miste om detta.

Jag måste bara få fråga dig om din Urolog informerat dig om Behandling med Coretherm? En evidensbaserad och väl beprövad behandling, som är ett minst lika bra alternativ som operation. Denna botande bahandling tar endast 15min med lokalbedövning och är mer eller mindre förstahandsvalet för behandlingar av BPH i Kalmar.

Eller är det möjligen så att man i Lidköping är lika dåliga på att följa patientlagen och informera om detta alternativ, som man är resterande delar av landet?

Mer info finner du på Cortherm.se eller på Prostalunds Facebook-sida.

Om du inte fått denna information av din urolog tycker jag att du skall kontakta denna och fråga varför. Eller till och med vända dig till IVO och ifrågasätta detta. Det är väldigt många män i Sverige som är i stort behov av hjälp, men som kommer nekas detta på grund av den enorma vårdskulden, det skulle inte behöva vara så när det gäller BPH, med tanke på att det finns en effektiv botand behandling som inte kräver stora resurser. Men tyärr nås inte denna enorma patientgrupp av informationen. =(

Du får gärna höra av dig till mig om du har några frågor.

Mvh Mats A
0736798305

Leif Johansson. sa...

Hej.
Fick prognosen oktober 2018, då försökte man först med att "pillervägen" (Finasterid)förminska prostatan men efter nästan ett år övergav man den taktiken då ingen större förbättring skedde. Då fick jag tid för "hyvling" av prostatan vilket enligt läkaren gick bra. Men det blev ingen omedelbar förbättring eftersom blåsan varit så fylld av vätska(6,8 iter). Fick genomgå träning av blåsan med kateter med "kran" under ca ett halvår. vilket nu verkar fungerat då jag sedan två månader är fri från kateter och klarar av att kissa för egen maskin. Hoppas det håller i sig.

Körkort!

 Numera tycks lite mer udda ting fylla medias artiklar.. Är det inte att systembolaget säljer mer alkoholfritt varför de nu gör det så läser...