måndag 25 mars 2019

För lite sömn?

Jag är pensionär och har inte så mycket behov av sömn, kanske sover max fem timmar om natten sitter ofta uppe till framåt midnatt..
Man skriver: "Det finns många hälsorisker med att sova för lite och en studie från University of Colorado Boule visar att det inte hjälper att ta igen sömnen på helgerna..
En grupp försökspersoner fick endast sova fem timmar under fem dygn. Sömnbristen gjorde att de åt mer, i synnerhet av sötsaker. Några försökspersoner fick sedan sova ut under två dygn och sov cirka en timme längre än normalt. Då gick den ökade konsumtionen av sötsaker ned.."

Det måste väl gälla de som är i arbete för min del är det så att jag behöver inte mer än ca fem timmars sömn, kan sova lite längre men även lite mindre.. Har en vana att lägga mig en timma på dagen och det gör gott även om det är lite jobbigt att vakna sedan, man är lite borta i skallen några minuter..
Undersökningar i sig de är väl vad de är, en del väl underbyggda och andra inte men jag tror att behovet av sömn varierar från människa till människa man talar om risken för hjärtproblem med för lite sömn.. Tror att det finns så många andra orsaker som ger oss åkommor där kanske sömn är en del av det men inte allena skyldig..
Läs mer..

Inga kommentarer:

Sibylla får ny ägare.

 Från den 1 maj tar en 24-åring, som är bosatt i Skara, över Sibylla-restaurangen vid resecentrum i Lidköping.. Har varit där några gånger o...