torsdag 21 juni 2018

Vår andra nationaldag.

Då har vi midsommar vid dörren och med allt vad det innebär, mat, bilåkande, alkohol kanske, samt en del annat.. Till midsommar kryper ofta nykterhetsorganisationerna fram och förmedlar sina budskap.. Men liksom kyrkan får man ofta stå tillbaka för vad gemene man och kvinna väljer hur man firar..

På tal om alkohol så: Är det barn med i bilden så skall man nog i det stora hela undvika alkohol, finns egentligen ingen anledning att använda sig av det då.. Och för övrigt finns det väl heller ingen mening med att dricka bort hjärnan..
Själv blir det några öl kanske en fyra fem stycken, tycker bäst om de på fem procent, plus något gott att äta till, inte matjesill det var ett tag sedan jag åt det.. Men gärna något med färsk potatis till..

Verkar som om denna midsommar blir halvtaskig kanske några droppar regn så det får väl bli balkongen den är ju delvis skyddad och är det runt 17-18 grader kan man väl sitta där.. Och som sagt någon helvit midsommar blir det definitivt inte för min del men heller inte en dyngrak..
Det folkliga firandet av dåtidens midsommar ledde 1425 till att ärkebiskop Johannes i Lund förbjöd midsommarvakor.. Kyrkan försökte att få det folkliga firandet till att bli ett firande av Johannes döparen, men lyckades inte med det och det får vara tacksam för..
Brukar gå en liten sväng till Örthagsparken men tror jag skippar det i år, såvida jag inte kommer på andra tankar.. Ha det så gött.....
Arkivbild.

Inga kommentarer:

Pressat boende.

 Jag läste om eländet hyresgäster fått på grund av oseriös byggfirma när de fått leva länge på en ofärdig arbetsplats med inplastad byggstäl...