tisdag 21 november 2017

Elcykel

blev årets pryl eller om det var årets julklapp, det var väl en av de dyraste antagligen..
klimatmedvetna? Skriver man som ett kriterium för priset.. Må vara att kanske man är klimatintresserad men lär inte påverka vårt klimat ett smack..
Själv har jag vanlig cykel då jag inte äger bil med vilken jag cyklar i ur och skur med, behöver jag absolut en bil hyr jag en.. Kommer inte att köpa en elcykel då vi i vår omnejd har någor speciellt behov av en sådan det går alldeles utmärkt att trampa på av egen maskin..
Jämnt när det gäller det som man tror skall påverka vårt klimat så skall det subventioneras så nu ock denna cykel där staten ger tror det var 25% bonus.. Det är väl bra för dem som tänkt köpa en så då kan man få en från ca 4500 kr och uppåt.. Kvaliteten får var och en bedöma..
Själv avstår jag främst av två orsaker, anser som sagt inte det behövs en elcykel i vår topografi såvida man inte tänkt sig långfärder men då räcker väl inte batteritiden om den skall användas en del.. Har till och med cyklat uppför Stenhammarbacken..
Dels därför att om man köper en cykel runt tio tusen så får man vara jäkla rädd för stölder för det vet väl alla hur försäkringsbolagen bedömer en cykel som får lite tid på nacken..... Räcker med de dryga tretusen jag betalade för min vanliga cykel..
Så om det blir lite jobbigt att cykla kan jag ta paus och speciellt på den varmare delen av halvåret kan man slänga med lite fika i korgen om man tänkt sig en bit.. Kan man visserligen med elcykeln också, men nu har jag min vanliga cykel och så får det bli..
Min pärla som det blir mest njutning av när inte man behöver mössa och vantar.. Nu får man väl utnyttja seniorkortet om det passar..
Arkivbild.

Man har testat cyklar:
Yosemite XZ.. Betyg: 2..Pris: 13 999 kr.. Den beskrivs som billigare!!!
Scott MTB.. Betyg: 4.. Pris: 33 995 kr.. En eldriven mountainbike???
Ecoride.. Betyg: 3.. Pris: 16 495 kr.. Ser mer ut som en vanlig damcykel, men ändå drygt sextontusen papp..
Stromer ST2.. Betyg: 4.. Pris: 69 895 kr. Men va fan? Den kan du ju inte lämna ur blickfånget många sekunder..
Cresent.. Betyg: 3.. Pris: 17 290 kr.. Välkänt märke men det börjar bli dyrt..
Yosemite.. Betyg: 3.. Pris: 8 995 kr.. Här börjar man komma till rätt prisnivå..

Om jag förstod det hela rätt så är det 25% subvention på dessa cyklar så det blir lite billigare, vet inte om det gäller alla, även de svindyra.. Många låg runt tjugotusen kronor vilket jag ALDRIG skulle köpa en cykel för.. Och som alltid eller många gånger så betyder inte dyrast=bäst..

Inga kommentarer:

Must dryck.

 Nu är det snart långfredag och påsk vi har ett tag kunnat köpa påskmust som är detsamma som alla andra "must" sorter förmodar jag...