torsdag 15 juni 2017

Vår järnväg igen.

Götene, Gullspång, Mariestad, Vara och Lidköpings kommuner har gjort en gemensam avsiktsförklaring om varför Skaraborg behöver en utveckling av Kinnekullebanan. De fem kommunerna ska nu försöka påverka berörda parter om en satsning på järnvägen skrivs det.. Och det är bra att man ligger på.. Men tyvärr är det troligen så att det går till en viss gräns och man är rädd att den gränsen är nådd en bit innan större delen av önskemålen är uppfyllda..
— Det är en kamp om pengarna så vi måste hela tiden vara aktiva. Vi har haft en arbetsgrupp igång i 20 år och det är mycket tack vare den som vi trots allt har kvar dagens Kinnekullebana med tätare turer och fler resenärer, sa Kjell Hedvall enligt SKLT..
Då kan man undra om man inte under tjugo år nått längre än till dagens läge där banan med nöd och näppe har överlevt hur skall man då kunna få en stor satsning.. Inte ens mjölkkossan miljön lär räcka så långt..
Större spårbredd och elektrifiering av densamma kommer vad jag tror inte ske under vår livstid om ens någon gång.. Därtill är man för upptagna av stambanor och ekonomiskt styrda av dem..
Vi får nog vara glada om tågen kan hålla en hastighet runt 100 km/t som max, bara att få en tågverkstad hit är stort och tågen lär drivas med dieselmotorer under lång tid framöver..
Vem vet kanske det blir de sista entusiasterna som får driva vår järnväg om ett antal år, Att hålla fyr i pannan för kollager har vi i hamnen.

Och inte är de så dåliga vad gäller interiör heller, riktigt mysiga.. Enligt mitt tycke betydligt trevligare än många av dagens vagnar..
Arkivbilder.

Inga kommentarer:

Pressat boende.

 Jag läste om eländet hyresgäster fått på grund av oseriös byggfirma när de fått leva länge på en ofärdig arbetsplats med inplastad byggstäl...