söndag 11 juni 2017

Midsommar nalkas.

Jordgubbar är en given klassiker på bordet till midsommar. Men kyla och torka har gjort bärens blomning långsam och tillgången väntas bli mindre än förra året. Allt hänger på vädret den kommande veckan menar man..
Jodå, visst är jordgubbar gott till midsommar men än viktigare är färskpotatis.. Vad jag kan komma på har jag ännu inte under vuxen tid missat en midsommar och färsk potatis och då menar jag RIKTIG svensk färsk potatis.. Naturligtvis åker nubben ner också samt troligen matjesillen, men där kan det variera något..

Det är under två veckor kvar nu till midsommar.. Inte för att man firar som under ungdomen då man alltid drog iväg på "rövarstråt" någonstans, numera är det magen som bestämmer..
Inte heller vädret är man så beroende av numera under midsommar även om varmt och soligt är det absolut bästa då man brukar ge sig ut på kortare turer.. Brukar lämna när det är dags för dansen runt stången, orkar inte med "Små grodorna"..
Men vädret är oerhört viktig för många och dåligt väder kan förstöra stämningen totalt på midsommar.. 1978 var en av de kallaste midsomrarna någonsin i Sverige. I Stockholm uppmättes endast 11 plusgrader – och i inre Norrland var det nollgradigt på flera håll. 1935 var det en av de varmaste midsomrarna. I Sveg i Härjedalen uppmättes 35 plusgrader.. Så nog föredrar jag 35 plusgrader framför 11 grader även om man då får svettas ordentligt, men hellre det än att frysa ända in i märg och ben..

Inga kommentarer:

Körkort!

Jag gick till en butik vid torget i Lidköping som hjälpte mig med foto och att sätta in det på ansökan om förnyelse jag fått.. Kommer inte i...